Focus Park w Rybniku: mural z historią browaru łączy pokolenia rybniczan
10 czerwca odbył się uroczysty briefing z okazji odsłonięcia nowego muralu przy ul. Kraszewskiego w Rybniku. To kolejny etap kampanii #Rybniczanie, której celem jest budowanie lokalnej tożsamości i przypominanie historii miasta. Nowa artystyczna realizacja nawiązuje do przemysłowej przeszłości miejsca, w którym dziś działa centrum handlowe Focus Park – terenu dawnego browaru rybnickiego.
– Pamiętamy, że nasze centrum handlowe powstało na terenie dawnego browaru. Chcieliśmy przybliżyć tę historię mieszkańcom Rybnika w nowej odsłonie – mówi Sonia Kostecka, dyrektorka Focus Park w Rybniku.
Projekt muralu powstał z inicjatywy Focus Park i został objęty patronatem prezydenta Rybnika, Piotra Kuczery, który podkreślił znaczenie pielęgnowania lokalnej historii:
– Nie ma już Huty Silesia, nie ma browaru rybnickiego, dlatego cieszę się, że Focus Park sięga do przeszłości i przypomina, że właśnie tutaj warzono kiedyś najlepsze piwo w okolicy.
Autorką muralu jest Monika Pluszczak, graficzka z Lublińca, której projekt został wybrany przez mieszkańców Rybnika w konkursie ogłoszonym w mediach społecznościowych. Artystka połączyła przeszłość browarniczą z nowoczesnym, geometrycznym stylem, który jest jej znakiem rozpoznawczym. Finalne wykonanie powierzono Wojciechowi Walczykowi, znanemu twórcy murali z doświadczeniem w wielu miastach Polski.
Mural znajduje się zaledwie kilka minut spacerem od Focus Park i sąsiaduje z ważnymi punktami na mapie miasta – Bazyliką św. Antoniego, Teatrem Ziemi Rybnickiej czy Placem Kazimierza Kutza. W ten sposób sztuka uliczna staje się pomostem łączącym historię, kulturę i współczesność Rybnika.
– Tego typu instalacje budują poczucie dumy z miejsca, w którym żyjemy. Taki właśnie był cel kampanii #Rybniczanie – podsumowuje Sonia Kostecka.